Tuesday 13 January 2009

Sirah Nabawiyah 002

Tujuan Pengkajian Sirah Nabawiyah

Sudah kita nyatakan di awal mukadimah yang lalu bahawa tujuan pengkajian Fiqh Sirah itu bukan hanya untuk menyajikan kisah-kisah yang telah berlaku sebagai rakaman sejarah semata-mata. Malah untuk melihat lebih jauh dari itu berupakan pelajaran-pelajaran dan iktibar atau pengajaran-pengajaran yang mampu diambil dari Sirah itu sendiri. Perkara ini pernah disinggung oleh Dr Muhammad Sa ‘id Ramadhan al-Buthi dalam kitabnya Fiqh al-Sirah bahawa:

‘Tujuan mengkaji riwayat hidup Rasulullah sallallah ‘alaihi wasallam dan menganalisanya bukan untuk melihat kejadian-kejadian, episod-epiosd bersejarah dan memaparkan cerita indah semata-mata. Oleh yang demikian kita tidak seharusnya menganggap membaca kajian sejarah hidup baginda Rasul adalah sama seperti membaca dan menelaah kajian sejarah para pemerintah zaman dahulu kala. Tujuan asas dari kajian yang dimaksudkan adalah supaya setiap Muslim dapat memahami dan menggambarkan bahawa hakikat Islam ( zahir dan batin ) itu semuanya teradun di dalam kehidupan Rasulullah sallallah ‘alaihi wasallam itu sendiri’ ( Muhammad Sa ‘id Ramadhan al-Buthi, Fiqh al-Sirah. Lihat juga Tejemahan ke dalam Bahasa Melayu oleh Ust Mohd Darus Sanawi ‘Ali, Cetakan ke-2, Jil 1, Shah Alam, Dewan Pustaka Fajar , 1984, Hal 17, 18 dan 19 )

Oleh yang demikian beliau telah menyenaraikan 5 tujuan pengkajian Sirah Nabawiyah yang boleh diringkasakan adalah seperti berikut:

1. Memahami peribadi bagida Nabi Muhammad sallallah ‘alaihi wasallam menerusi kehidupan dan suasana persekitaran hidup baginda. Ini adalah untuk membuktikan dan menentukan bahawa Muhammad sallallah ‘alaihi wasallam bukanlah manusia biasa yang dilahirkan di kalangan bijak pandai (cendiakawan atau ahli falsafah)tetapi ia adalah seorang Rasul, utusan dan pesuruh Allah yang menerima wahyu dan taufiq dariNya.

2. Supaya seluruh manusia dapat meniru, mencontohi dan mengikut satu contoh peribadi yang unggul dalam segenap aspek dan lapangan kehidupan. Sekiranya manusia ingin mencari satu contoh terbaik bersifat universal maka mereka akan dapat menemuinya di dalam kehidupan Rasulullah sallallah ‘alaihi wasallam. Perkara ini mendapat sokongan dari al-Quran menerusi firman Allah Taala dalm surah al-Ahzab yang bermaksud:

‘ Sesungguhnya,bagi kamu pada diri Rasulullah itu model ikutan yang baik, iaitu bagi orang yang sentiasa mengharapkan (keredhaan) Allah dan (balasan baik) hari akhirat, serta dia pula banyak menyebut dan mengingati Allah’ (Al-Ahzab 33:21)

3. Kajian tentang sirah baginda juga mampu membantu manusia memahami dan mengecapi isi kandungan al-Quran. Ini kerana banyak ayat-ayat al-Quran yang dihurai dan ditafsir melalui kejadian dan peristiwa-peristiwa yang berlaku dalam sejarah hidup baginda Nabi sallallah ‘alaaihi wasallam.

4. Kajian terhadap Sirah Nabawiyah juga mampu menambahkan lagi perbendeharaan kebudayaan dan pengetahuan Islam yang sebenar untuk setiap Muslim merangkumi Aqidah dan Hukum-hakam.

5. Akhirnya kajian terhadap Sirah Nabawiyah ini membolehkan para pendidik dan pendakwah mencontohi dan mengajar mengikut sistem pendidikan dan pengajaran Rasul. Ini kerana baginda Nabi Muhammad sallallah ‘alaihi wasallam sendiri adalah seorang pendidik, penasihat, guru terbaik yang sentiasa mencari jalan-jalan yang terbaik untuk menyampaikan mesej dakwah sepanjang kehidupannya.

0 comments: