Tuesday 20 January 2009

Sirah Nabawiyah 003

Keistemewaan Sirah Nabawiyah

Pengkajian terhadap Sirah Nabawiyah menjadi amat istemewa untuk dibandingkan dengan pengkajian sejarah yang lain-lain. Boleh dikatakan tidak ada satupun biografi kehidupan seseorang di dunia ini yang ditemui selengkap biografi Rasulullah sallallah ‘alaihi wasallam. Kita boleh menyemak sirah baginda sejak pernikahan ayabondanya Abdullah sehinggalah baginda diwafatkan. Butir-butir tentang peristiwa yang berlaku dalam hidup baginda pula dapat ditemui dengan jelas samada semenjak kelahirannya, semasa usia kanak-kanak, remaja, pemuda dan setelah diangkat menjadi Rasul. Oleh yang demikian biografi beliau merupakan sejarah lengkap seorang manusia yang dimuliakan Allah untuk membawa risalah Islam di samping baginda juga tidak terlepas dari sifat kemanuisannya. Maka sangatlah wajar apabila Allah memerintahkkan agar kita meneledani dan mencontohi baginda serta menjadikan baginda sebagai rujukan dalam kehidupan. Hal ini jelas sepertimana Firman Allah yang sering diulangi yang bermaksud:


‘ Sesungguhnya pada (diri) Rasulullah sallallah ‘alaihi wasallam itu model ikutan yang baik, iaitu bagi mereka yang sentiasa mengharapkan (keredhaan) Allah dan (balasan baik ) hari akhirat, serta dia pula banyak menyebut dan mengingati Allah’ (al-Ahzab 33:21)


Kehidupan baginda menyangkut segala aspek kehidupan, sehingga tidak ada satu sisipun kehidupan dari manusia terlepas dari sisi kehidupan beliau. Baginda adalah seorang suami terbaik terhadap beberapa orang isteri, seorang ayah terbaik terhadap beberapa orang anak, seorang datuk terbaik terhadap beberapa orang cucu, seorang mertua terbaik terhadap beberapa orang menantu, seorang menantu terbaik terhadap beberapa orang mertua, seorang pemimpin yang adil, seorang panglima yang cerdas dan bijaksana, seorang politikus yang ulung, dan seorang yang paling berjaya dalam menngatur urusan dakwahnya. Dan kesemuanya itu dilandasi dengan keagungan akhlak dan budi pekerti baginda yang mulia. Firman Allah yang bermaksud:
“Dan sesungguhnya kamu (Muhammad) benar-benar berbudi pekerti yang agung.”
(QS. Al Qalam : 4)


Keindahan akhlak, budi pekerti dan setiap tindakan baginda pula berlandaskan al-Quran sepertimana yang disimpulkan oleh Aisyah r.a dalam sebuah hadis yang bermaksud:


“Adalah akhlaknya (akhlak baginda nabi ) ialah al-Quran”


Al Imam Asy-Syafi’i kuga pernah menyebut tentang peribadi baginda Nabi:


“Apa yang baginda lakukan adalah apa yag baginda fahami dari al Qur’an.”


Oleh karena itu, memahami biografi beliau merupakan bahagian yang tidak terpisah dari memahami Islam itu sendiri, karena baginda adalah saksi yang nyata, saksi hidup dari buah Iman dan keyakinan yang mantap terhadap Dinul Islam, yang terjelma menerusi peribadi kepemimpinan teladan yang agung, juga tercermin dalam kehidupan generasi pertama yang tumbuh hidup ditangan didikan beliau sendiri. (Rujuk As-Sirah An-Nabawiyah, Ibnu Hisyam, Fiqhus-Sirah An-Nabawiyah, Munir Muhammad Ghadban, Ummul Quro University, cet. I, th 1989, Fiqhus-Sirah, Dr. Muhammad Said Ramadhan Al-Buthy, Darul Fikr, cet. 2 th. 1980, As-Sirah An-Nabawiyah (durus wa’ibar). Dr. Musthafa As-Siba’i, Al-Maktab Al-Islami, cet. 7, th. 1984, Syu’aun min As-Sirah An-Nabawiyah, Dr. Rajih Abd. Hamid Al-Kurdy, Darul Furqan, cet. I, th. 1985)

0 comments: