Monday 12 January 2009

Sirah Nabawiyah 001

Makna Fiqh

Perkataan Fiqh berasal dari kalimah Arab yang dari sudut bahasanya bermaksud faham dan mengetahui akan sesuatu. Penggunaan perkataan Fiqh dengan maksud memahami dan mengetahui juga telah digunakan dalam al-Quran sebagai contohnya di dalam surah an-Nisa’ ayat 78 yang bermaksud:

“Maka mengapa kaum itu hampir-hampir tidak memahami (la yafqahun ) perkataan (nasihat dan pengajaran) sedikitpun” ( Surah an-Nisa’ ayat 78 )

Di dalam ayat tersebut al-Quran telah menggunakan perkataan ‘la yafqahun’ untuk memberi maksud mereka ‘tidak memahami’.

Walaubagaimanapun dalam Ilmu Syariah secara khususnya perkataan Fiqh adalah lebih merujuk kepada satu Ilmu pengetahuan yang dengannya dapat diketahui hukum-hukum syara’ berkaitan dengan perbuatan mukallaf bersandarkan dalil-dalil yang terperinci. Maka darinya lahirlahlah pecahan-pecahan yang lain secara umumnya terdiri dari Fiqh Ibadat, Feqh Muamalat, Fiqh Munkahat & Kekeluargaan dan Feqh Janayat.

Namun penggunaan perkataan ‘Fiqh’ dalam perbincangan ‘Fiqh al-Sirah’ adalah merujuk kepada maksud asal Feqh itu sendiri pada sudut bahasa iaitu ‘memahami dan mengetahui akan sesuatu’. Maka Fiqh al-Sirah adalah satu ilmu untuk memahami intipati Sirah itu sendiri. Dengan itu perbincangan Fiqh al-Sirah bukan hanya menyajikan kisah-kisah yang telah berlaku sebagai rakaman sejarah semata-mata. Malah untuk melihat lebih jauh dari itu berupakan pelajaran-pelajaran dan iktibar atau pengajaran-pengajaran yang mampu diambil dari Sirah itu sendiri.

Makna Sirah

Ibn Manzur dalam ‘Lisanul Arab’ menyatakan bahawa perkataan al-Sirah menurut bahasa Arab bererti kebiasaan, jalan, cara atau tingkahlaku. Manakala menurut istilah secara umum memberi maksud perincian hidup atau sejarah hidup seseorang. Dan apabila menyebut perkataan Sirah itu sendiri hampir menjadi kesepakatan bahawa apa yang dimaksudkan ialah Sirah Nabawiyah itu sendiri iaitu sejarah dan perjalanan hidup baginda Nabi sallallah ‘alaihi wasallam. Maka dengan itu secara amnya ‘Fiqh al-Sirah’ adalah satu ilmu yang mampu difahami dengannya pelajaran dan iktibar dari sejarah perjalanan kehidupan baginda Nabi sallallah ‘alahi wasallam sejak baginda dilahirkan sehinggalah baginda diwafatkan.

0 comments: