Thursday 9 April 2009

Sirah Nabawiyah 006

Beberapa kenyataan penting secara ringkas tentang kehidupan baginda sallallah ‘alaihi wasallam dalam fasa ini telah dicatatkan oleh pengarang kitab Sirah Nabawiyah Durus wa ‘Ibar adalah seperti berikut:

1. Baginda sallallah ‘alaihi wasallam dilahirkan dari keturunan nasab yang paling mulia, sepertimana yang dikuatkan oleh hadis yang diriwayatkan oleh al-Imam at-Tirmizi dengan sanad yang sahih dengan mafhumnya seperti berikut:

“Sesungguhnya Allah telah mencipta segala kejadian, lalu dijadikan aku daripada yang sebaik-baiknya dan daripada golongan yang terbaik pula. Kemudian Allah memilih suku bangsa, lalu dijadikan aku dari sebaik-baik suku bangsa. Kemudian Allah memilih keluarga, lalu dijadikan aku daripada sebaik-baik keluarga. Maka jadilah aku sebaik-baik diri daripada kalangan mereka” ( Riwayat al-Tirmizi)

Oleh kerana kedudukan dan nasab baginda yang mulia tersebut maka kita tidak menemui sebarang celaan dari musyrikin terhadap keturunan baginda kerana hal ini telah jelas pada mereka.

2. Baginda sallallah ‘alaihi wasallam dilahirkan dan dibesarkan dalam keadaan yatim, ayahandanya meninggal dunia ketika usia kandungan bondanya Aminah 2 bulan. Setelah baginda mencapai umur 6 tahun meninggal pula bondanya Aminah. Oleh yang demikian, usia kanak-kanak tersebut dilalui baginda sallallah ‘alaihi wasallam dengan perasaan yang terasing dan jauh dari kasih-sayang ibu-bapa. Maka telah memelihara kemudiannya datuknya Abdul Mutalib, kemudian meninggal pula datuknya sewaktu usia baginda 8 tahun. Kemudian memeliharanya pula selepas itu bapa saudaranya Abu Talib sehingga baginda membesar meningkat remaja. Mengenai keadaan yatim baginda ini pernah disebut di dalam al-Quran dalam surah ad-Dhuha ayat 6 yang bermaksud: "Bukankan Dia mendapatimu sebagai seorang yang yatim, lalu dia melindungimu”

3. Baginda Rasul sallallah ‘alaihi wasallam melalui 4 tahun pertama usia kanak-kanaknya di padang pasir bersama bani Sa’d. Di sanalah baginda mengalami pertumbuhan jasmani sehingga gagah fizikalnya, sihat tubuh badannya, fasih lisannya dan tidak gentar hatinya. Dengan demikian terserlahlah kemampuannya di sana di sebalik kesuciaan dan ketenangan padang pasir yang disinari pancaran matahari dan tiupan angin yang bersih.

4. Kemuliaan dan kecerdasan baginda dapat dikesan sejak baginda kecil lagi. Maka telah tampak pada peribadi baginda sifat-sifat yang mulia ini sehingga menimbulkan perasaan suka setiap orang yang memandangnya. Pernah diceritakan bahawa pernah suatu ketika datuknya Abdul Mutalib sedang duduk di atas sebuah hamparan yang tidak berani seorangpun dari anak-anaknya untuk duduk bersamanya. Maka apabila baginda Rasul ingin duduk lantas bapa-bapa saudaranya ingin menarik baginda lalu Abdul Mutalib berkata:"Biarkanlah anakku ini, kerana demi Allah sesungguhnya padanya ada sesuatu (keistemewaan)”.

5. Adalah baginda nabi sallallah ‘alaihi wasallam pada peringkat awal usia remajanya pernah berkerja sebagai pengembala kambing bagi penduduk Mekah dengan upah yang tertentu. Perkara ini pernah dinyatakan sendiri oleh baginda dalam sebuah hadis yang bermaksud: “Tidak ada seorang nabi melainkan pernah mengembala kambing” lalu para sahabat bertanya “Dan engkau juga wahai Rasulullah?” Baginda menjawab:”Ya, da aku juga” Dalam riwayat yang lain baginda bersabda maksudnya: “Allah tidak pernah mengutus seorang nabi melainkan pernah mengembala kambing” Lalu para sahabat bertanya “Dan engkau juga wahai Rasulullah?” Baginda menjawab:”Ya, da aku juga”. Dan apabila usia baginda mencapai 25 tahun baginda mula menjalankan urusan perniagaan yang diamanahkan oleh Khadijah Binti Khuwailid dengan bayaran upah darinya.

6. Dalam fasa ini juga tidak pernah ditemui baginda nabi menyertai kawan-kawan yang sebayanya yang terdiri dari pemuda-pemuda Mekah dalam perkara-perkara yang melalaikan, sesungguhnya Allah telah memelihara baginda dari perkara-perkara tersebut. Sepertimana yang pernah diriwayatkan dar kebanyakan kitab sirah bahawa pernah suatu ketika baginda terdengar suara nyanyian yang dialunkan di satu pesta perkahwinan bagi seorang penduduk Mekah, lalu timbul keinginan baginda untuk menyaksikannya, lalu tiba-tina Allah mencampakkan rasa mengantuk ke baginda dan kemudiannya baginda tertidur di situ, sehingga terjaga kembali setelah dibakar panas matahari keesokan harinya. Baginda juga tidak pernah menyertai kaumnya dalam upacara penyembahan berhala, tidak pernah makan sedikitpun daging yang disembelih untuk tujuan tersebut, tidak pernah meminum arak, tidak pula pernah bermain judi, malah tidak pernah terbit dari bibir baginda perkataan-perkataan yang kotor atau kasar didengar.

0 comments: