Thursday 9 April 2009

Sirah Nabawiyah 005

Seluruh penduduk bumi mendapat rahmat dengan pengutusan baginda Muhammad salallah ‘alaihi wasallam sebagai seorang Rasul. Begitulah Allah membuat penentuan untuk memilih hambaNya yang bernama Muhammad lalu memelihara dan mendidiknya semenjak baginda dilahirkan, diutuskan dan sehinggalah baginda diwafatkan. Keturunan Rasulullah adalah keturunan yang mulia. Datuk nenek baginda adalah orang yang menjaga kehormatan diri. Tidak diragukan lagi bahawa kemuliaan dan kehormatan keturunan adalah merupakan syarat kenabian. Keturunan Rasulullah sallah ‘alaihi wasallam tidak pernah dicemari oleh perbuatan kotor (zina). Malah Allah menjaga kesucian keturunan baginda tersebut.

Sesungguhnya baginda nabi dilahirkan di rumah yang paling mulia dalam kebanyakan rumah-rumah orang Arab, baginda juga daripada keturunan yang mulia dalam kalangan suku bangsa Quraisy iaitu Bani Hasyim. Berkenaan ini baginda nabi sallallah ‘alaihi wasallam pernah bersabda:
“Sesungguhnya Allah telah mencipta segala kejadian, lalu dijadikan aku daripada yang sebaik-baiknya dan daripada golongan yang terbaik pula. Kemudian Allah memilih suku bangsa, lalu dijadikan aku dari sebaik-baik suku bangsa. Kemudian Allah memilih keluarga, lalu dijadikan aku daripada sebaik-baik keluarga. Maka jadilah aku sebaik-baik diri daripada sebaik-baik keluarga daripada kalangan mereka” ( Riwayat al-Tirmizi dengan sanad yang sahih)

Menurut pendapat yang kuat sebahagian kalangan pentahqiq ahli sejarah, pada hari Isnin, 9 hb Rabiul Awwal Tahun Gajah, maka baginda dilahirkan ke dunia. Ini merupakan pendapat Humaidi, Uqail, Yunus bin Yazid, Ibnu Abdillah, Ibn Hazam, Muhammad bin Musa al-Khawarizmi, Abdul Khattab Ibnu Dihyah, Ibnu Taimiyyah, Ibnu Qayyim, Ibnu Kathir, Ibnu Hajar dan Badruddin al-‘Aini (Rujuk Al-Bidayah wal-Nihayah, jil 2, hal 260-261).

Pendapat ini juga turut disokong oleh penyelidikan yang dibuat oleh seorang ahli falak yang terkenal iaitu Mahmud Basya al-Falaki yang cuba menentukan tarikh gerhana matahari dan gerhana bulan yang berlaku semenjak zaman baginda nabi sallallah ‘alaihi wassallam hingga ke zaman beliau.

Antara penulis sirah mutakhir yang turut menyokong pendapat ini ialah Sheikh Muhammad al-Khudori di dalam kitabnya Nurul Yaqin, Safiyyuul Rahman al-Mubarakpuri di dalam kitabnya Rahiqul Makhtum, Allamah Sibli Nu’mani di dalam kitabnya Siratun Nabi dan lain-lain lagi.

Meskipun begitu terdapat juga pendapat yang masyhur yang menyatakan bahawa tarikh kelahiran baginda ialah pada 12 Rabiul Awwal seperti yang dinyatakan oleh Ibn Hisyam seperti yang diriwayatkan oleh Ibn Ishaq. Selain dari rawi (Ibn Ishaq) ini yang banyak menerima sanggahan dan kritikan dari kebanyakan ulama hadis terkemuka tarikh tersebut juga tidak bertepatan dengan pengiraan falak. Kami tidaklah ingin membahaskan secara panjang lebar sehingga menimbulkan keributan di kalangan ummah namun apa yang dinyatakan ini hanyalah sebagai amanah ilmu yang perlu disampaikan. ( Mengenai rawi (Ibn Ishaq) Imam an-Nasai menyatakan bahawa dia tidak kuat, Daruqutni menyatakan bahawa hadisnya tidak boleh menjadi hujjah, Imam Abu Daud ada berkata ‘Dia adalah seorang yang berfahaman Qadariag dan Muktazilah, Imam sulaiman al-Taimy, Hisyam bin Urwah, yahya bin Sa‘id al-Qahtan dan Imam Malik mengatakan bahawa dia seorang pendusta besar. Malah Imam Malik pernah berkata:’Dia seorang Dajjal’ (Mizanul I’tidal, Imam az-Zahabi, jil 3, hal. 468-475, rujuk sama Taqrib Tahzib lil Hafiz Ibn Hajar al-Atsqalani, jil 2, hal 144)

0 comments: